Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vizuální gramotnost generace Z zaměřená na sociální sítě
Šmarda, David
Bakalářská práce se zabývá vizuální gramotností generace Z v prostředí sociálních sítí. Cílem práce je zjistit, jaká je úroveň vizuální gramotnosti generace Z a kde je prostor ke zlepšení. Konkrétně bylo zkoumáno porozumění vybraným prvkům vizuální komunikace na sociálních sítích a také to, jak generace Z dokáže analyzovat a hodnotit vybrané příklady obsahu sdíleného na sociálních sítích. Stanoveného cíle bylo dosaženo pomocí kvantitativního výzkumu a analýzy sekundárních dat. Pro zkoumání vizuální gramotnosti bylo využito dotazníkové šetření (n = 254). Získaná data jsou vyhodnocena prostřednictvím základních popisných statistik, kontingenčních tabulek a stanovených hypotéz. Výsledky jsou zpracovány pomocí SWOT analýzy pro generaci Z a následně je stanoveno doporučení pro tuto generaci.
Implementace výukové metody strategie vizuálního myšlení do výuky na druhém stupni základní školy
Drdáková, Veronika ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Papajoanu, Ondřej (oponent)
V této diplomové práci se budeme věnovat metodě v české literatuře doposud nepopsané - Strategie vizuálního myšlení, v původním znění Visual Thinking Strategies (dále jen VTS), která byla vyvinuta v oddělení edukace nejznámějšího muzea moderního umění MOMA v New Yorku, metodě, která aktivně rozvíjí schopnosti a dovednosti v oblastech: vizuální gramotnost, kritické myšlení, komunikace, kooperace, tolerance. Žák přirozenou formou zkvalitňuje své myšlenkové operace, hluboce promýšlí a řeší problémy, stává se iniciátorem i otevřeným příjemcem nových myšlenek, rozšiřuje si rozsah a úroveň řeči, zvyšuje vlastní kooperaci s ostatními, zároveň i nezávislost na vzorech, zvyšuje si sebevědomí a sebedůvěru. Metoda využívá procesu učení způsobem rozšiřování, měnění a propracovávání již existujících poznávacích schémat prostřednictvím interakce s uměleckými obrazy cestou speciálně navrženého programu. V teoretické části se zabýváme charakteristikou a analýzou metody, možnostmi implementace do českého kurikula, nalézáme možnosti dopadu metody na afektivní a kognitivní schopnosti žáka, navazujeme na společné paralely v metodě, v ČR již hojně popsané a využívané, Psaním a čtením ke kritickému myšlení (Reading and Writting to Critical Thinking). Výuková metoda VTS byla úspěšně implementována ve školách a kulturních...
Vzdělávací možnosti abstraktní malby na 1. stupni základní školy
Šilarová, Tereza ; Svatošová, Zuzana (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou abstraktní malby na první stupni základní školy. Cílem této práce je podrobně popsat a zhodnotit proces žákovského porozumění principům abstraktní malby v procesu výtvarného projektu realizovaném ve 2. třídě. Teoretická část popisuje současné pojetí výtvarné výchovy - pedagogický konstruktivismus, vizuální gramotnost, interpretaci, reflexi a reflektivní dialog, tvorbu, umělecké dílo ve výuce a hodnocení. Součástí teoretické části je i vztah umění a kurikula. Další kapitola se věnuje malbě a jejím druhům, následně je popsána abstraktní malba - co to je, kdy vzniká a co jí ovlivnilo. Zmíněn je také jeden z představitelů abstraktního malířství František Kupka a dvě jeho významná abstraktní díla, která se žáci pokoušejí interpretovat. Praktická část obsahuje průběh a zhodnocení autorčina pedagogického akčního výzkumu. Jedná se o projekt, který vede žáky k setkání s abstraktní malbou a postupně k jejímu většímu porozumění. Nejprve se žáci setkávají s pojmem abstraktní malba, následně jsou konfrontováni s reprodukcí abstraktní malby a dílem v galerii, dále se snaží vybrané dílo pomocí vhodných otázek interpretovat. Zakončí to svou vlastní tvorbou vytvořenou na základě řízené imaginace, malbou zátiší, ale "abstraktně" a pracovním listem s diskuzí o tom, co je a není...
Literární a vizuální složka knihy v preprimárním vzdělávání - se zaměřením na dílo Daisy Mrázkové.
Pohořská, Marie ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem Literární a vizuální složka knihy v preprimárním vzdělávání - se zaměřením na dílo Daisy Mrázkové je zaměřená na prozkoumání možností knihy jako potencionálního zdroje pro rozvoj čtenářské pregramotnosti a vizuální gramotnosti u dětí předškolního věku. Teoretická část se nejdříve zamýšlí nad vztahem mezi předškolním vzděláváním a čtenářskou pregramotností a vizuální gramotností. Reflektuje potřebu zabývat se těmito pojmy již v předškolním vzdělávání. Dále se teoretická část soustředí na vymezení čtenářské pregramotnosti a vizuální gramotnosti, představuje možnosti, jak zmíněné gramotnosti u dětí rozvíjet a v závěru tyto fenomény vztahuje k závaznému kurikulárnímu dokumentu pro předškolní vzdělávání. Další kapitoly teoretické části se zabývají dílem Daisy Mrázkové- malířky, ilustrátorky a spisovatelky knih pro děti. Nejdříve je stručně představen životopis Daisy Mrázkové, následné kapitoly se pak zaměřují na její uměleckou a literární tvorbu. V závěru teoretické části jsou představeny vybrané autorské knihy, které byly použity v rámci výzkumného šetření. Praktická část se soustředí na návrh a ověření možného modelu práce s literární a vizuální složkou knihy. Tento model je rozpracován do jednotlivých lekcí, které vychází z vybraných knih Daisy Mrázkové. Cílem praktické části...
Specifika práce s uměleckým dílem 20.století při galerijní animaci
Krechler Barešová, Veronika ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Tato práce zkoumá odlišnost teoretických a didaktických aspektů práce s uměleckým dílem tzv. velkých slohů (od románského umění po slohy 19. století) a moderním a postmoderním artefaktem. Mapuje současné uvažování o umění a vizuální kulturu počátku 21. století, na jejímž pozadí vznikají edukativní programy pro galerijní prostor. V rámci této práce byly následně navrženy dva konfrontační edukativní programy. Na základě jejich srovnání byla v závěru formulována specifika práce s uměleckým dílem 20. století.
Figury a stopy paměti. Proměny dynamiky kulturní paměti ve vztahu k vizuální kultuře
Průchová, Andrea ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Činátl, Kamil (oponent) ; Reifová, Irena (oponent)
dizertační práce Práce se zabývá vizuálním obsahem médií oficiální paměti, konkrétně vizuálním materiálem dějepisných učebnic a výstavní expozicí Národního muzea. Zkoumá formální i obsahové rysy zobrazování čtyř klíčových událostí moderních československých a českých dějin, jež vstoupily do povědomí široké veřejnosti jako "osmičkové" události; tj. založení Československa (1918), podpis mnichovské dohody (1938), komunistický převrat (1948) a invazi vojsk Varšavské smlouvy (1968). Způsoby zobrazování těchto událostí navíc vztahuje k problematice politické tranzice roku 1989. Pomocí smíšeného výzkumu zkoumá vzorek učebnic vydaných během komunistického období (1967, 1973, 1982, 1983, 1983), postkomunistické éry (1995, 1996, 1999, 1999, 2000, 2009, 2011) a exponátů pocházejících ze stálé výstavy Křižovatky české a československé státnosti (otevřena 2009). Ve svých závěrech práce představuje 34 vizuálních paměťových figur vážoucích se k zobrazování zvolených historických událostí. Poukazuje na cirkulaci těchto výjevů mezi médiem učebnice a historické expozice, čímž navazuje na dynamické pojetí paměti rozpracované v teoretické části práce. Nachází rozdíly, avšak i shody v obsahovém pojetí obrazové reprezentace moderních dějin dějepisnou didaktikou komunistického a postkomunistického období a označuje...
Nové formy čtenářství a jejich pedagogicko-psychologický charakter
Vaňková, Eva ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Základním východiskem bakalářské práce je obecné pojetí textu, v jehož rámci autorka řeší svůj primární cíl - uvést nové formy čtenářství. Vychází při tom z formy tradiční, která je založena na čtení psaných a tištěných textů a k identifikaci nových forem textů volí odlišná kritéria: prvním je dominantní komunikační kód, druhým médium, které text zprostředkovává. Na základě dominantního kódu diferencuje čtenářství vizuálně obrazové, založené na čtení obrazu a grafických znaků, z hlediska médií pak čtenářství na platformě digitálních technologií. V souvislosti s nárůstem nových forem čtenářství se autorka věnuje základní problematice čtení, a to porozumění a reflexi tištěných, obrazových a digitálních textů a jejich zpracování. Text práce ústí do závěru, který autorka chápe jako významný problém pro jakékoli učení se a zpracování textu. Na základě srovnání studií čtenářství Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize, Čtenáři a internauti, PISA 2000 a PISA 2009 nedochází podle autorky ke kvantitativnímu, ale spíše kvalitativnímu poklesu tradičního čtenářství. Hlavní příčina je spatřována v nerozvinutých čtenářských dovednostech. Tyto dovednosti a jejich rozvoj se tak jeví jako téma, které bude zpracováno v průběhu dalšího zkoumání v rámci diplomové práce.
Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip
Fricová, Soňa ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá postmoderním používáním symbolu a znaku. Vychází z ustálených definic hlavních pojmů ve spojení s výtvarným uměním, přičemž mapuje především prostor mezi slovem a obrazem, ale i odosobněnou polohu počítačově generovaných kódů. Didaktická část otevírá prostor pro práci se symbolem a znakem ve výtvarné výchově. Základní myšlenkou této práce je analytické a syntetické myšlení, znalost dějin umění ale i schopnost intelektuální fabulace. V praktické části jsou představeny práce zacházející s mnohovrstevnatým způsobem symbolického vyjadřování, formálně opět vycházející z postmoderního uvažování.
Pohádka jako prostor pro výtvarnou reinterpretaci
Švajková, Monika ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Pohádka jako prostor pro výtvarnou reinterpretaci Bc. Monika Švajková Abstrakt Diplomová práce představuje autorský pohled na vývoj pohádky v Evropě a její proměnu od 19. století do současnosti v literatuře, výtvarném umění přidružených oborech. Jejím cílem bylo vytvořit výtvarný projekt, který by spojoval kulturu České republiky a Finska skrze pohádky a výtvarné umění. Vzniklé didaktické úlohy rozvíjí v jedné zemi pohádky druhé země skrze současné umění. V úlohách se uplatňuje na několik pojetí výuky, jelikož realizace proběhla na základní umělecké škole, gymnáziu a laponské umělecké galerii. Výtvarný projekt uzavírá autorská výtvarná řada rozvíjející tématiku lesa jako prostoru pro aktualizaci pohádek a současně zachycuje autorský pohled na tematiku pohádky. Výsledkem a přínosem diplomové práce bylo ověření didaktických úloh, které by v současném výtvarném umění aktualizovali klasickou dětskou literaturu a to v kontextu dvou zemí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.